Vad händer om jag möter en ruggig häxa i framtiden?

Skulle för övrigt vara rätt mäkta stolt om knodden valde en 1700-tals blåsa för att kila ner till dagis i, det oavsett kön

För ett bra tag sedan ( några internetveckor sedan ) så dök det upp en diskussion om barnkläder. Om en pojke verkligen skulle ha kjol eller ej om han så ville.
Jag har som funderat på det, självklart tycker jag varje barn eller vuxen för den delen får klä sig som den vill och känner utan att den ska behöva få höra både det ena och andra.
Men hur jag själv kommer reagera...

Vi säger att Knodden blir en pojke och vill verkligen ha på sig en klänning en dag. Han får såklart det, men så dyker någon liten ruggig häxa upp och påpekar valet av kläder för dagen. Det kan vara en dam inne på ica lika gärna som en fröken på dagis eller ja.. vem som helst. Jag är i vanliga fall rätt skygg för konflikter när det handlar om mig själv, så om det bara gällde mig själv personligen hade jag nog vänligt men bestämt kanske sagt något i stil med att det kan vara damens åsikt, men att jag inte delar den och sedan gått vidare.
Men nu när vi kommer att vara två, eller jag tillsammans med en helt oskyldig liten sak som bara valt något för den tyckte det var fint vet jag inte hur jag kommer reagera. Kanske kommer jag be Ruggugglan ta och se över sin egna garderob + en rad lite hårdare ord möjligen kan kalla det för uppläxning, eller kommer jag att försöka slå dövörat till, gå därifrån med en tagg groendes?
Vad kommer i längden vara bäst för en knodd som växer upp den dagen knodden har börjat förstå vad som föregår runt ikring och faktiskt börjat få fler känslor än "nu är jag hungrig" "bu jag vill sitta upp hjälp mig" ?

Kanske onödigt att tänka på nu. Men tankar om vad som kommer att vara bäst för en uppväxande Knodd har börjat slå mig. Ganska underhållande tankar stundtals, speciellt när väldigt mycket annat handlar om jobb, jobb, lite mer jobb och så jobb.

2 kommentarer:

  1. Om du träffar en häxa håller du för knoddens öron och ber henne dra dit pepparn växer och visar att man minsann ska stå upp för vad man tycker och inte ursäkta sig.. Det är för fanken 2011, vill en onge ha kjol eller kalsonger på skallen ska väl det gå bra. Peter Siepen går ju lös.. det säger väl allt??!

    SvaraRadera
  2. du har så rätt Angelica, hoppas vi slipper undan alla ruggugglor helst, så Knodden på alla sätt och vis slipper bli medveten om att folk kan bete sig på så vis.. alltså leva lyckligt ovetande så länge som möjligt antar jag

    SvaraRadera