funderar högt här

Bild: ?

Written by Alex Skrev om att skola in sina barn tidigt eller ej på förskola.
Det med förskola har börjat dyka upp i mina tankar mer och mer om än jag tycker att den tanken skulle kunna få hålla sig gömd ett bra tag till. Men då det ska anmälas intressen hit och dit så är det dags för oss att tänka på det hela.
Med hur vår situation ser ut främst min ovissa, så kommer det nog bli så att Walter börjar dagis tidigt.
Det som är lustigt här är dock de som jag frågat om råd ( människor i allmänhet med erfarenhet ) höjer ömsom på ögonbrynen ömsom tycker tidigt är en god idé.
Något som alla dock har haft gemensamt är pratet om det dåliga samvetet, där vill jag nog även tillägga mindervärdeskomplex gent emot hur saker " ska vara " enligt "?".
Samma dilemma som att helamma eller inte, kejsarsnitt eller inte, sömnmetoder hit och dit, vagnmodell, ja allt i all evighet.
Det här med barn är ju ganska mycket av ett samlande av dåligt samvete och iaf jag, kan betala så mycket som jag har möjlighet till bara för att Walter självklart ska ha det så bra som det absolut är möjligt.
Men egentligen så handlar det vel om hur jag som mamma och min sambo som pappa känner att det är bäst? Hur vi alla tre mår bäst, och får ut så mycket som möjligt av vår tid. Om jag vill helamma eller inte är det vel egentligen helt upp till mig själv, en helammande mamma som inte känner att det känns bra måste ju vara alla gånger må bättre av att få ge ersättning ibland än inte och utan dåligt samvete och dömande känslor. Och barnet, det mår vel som bäst med en mamma som får må så bra som möjligt?

Jag är en slav under det dåliga samvetet, det vet jag, jag erkänner, kanske först av alla. Men samtidigt är jag så leds på det. Folk har ju fått barn i alla tider och magkänslan, det sunda förnuftet, personliga relationen har ju fungerat förr?

Nu ska vi snart och väga och mäta matmonstret, tjohoo!

3 kommentarer:

  1. Anna, som bloggar på http://mybabababies.blogspot.com/ skrev en så himla bra kommentar till ett av mina inlägg: "När man är mamma så är det inte uthålligast som vinner utan typ mest uppfinningsrika. (Vinner = lever/överlever bebistiden med förståndet i behåll.)"
    Så himla bra sagt, och något som jag verkligen ska försöka ta til mig. Det borde du också göra!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Kan peppa dig med att du blir mer immun mot sånt här ju äldre du och ditt barn blir. Man stänger av när folk börjar snacka. :D

    Vi satte Edith tidigt i dagis, hon älskade det. Hon hade kunnat börja tidigare. Det var även hon som helt plötsligt var ointresserad av ammning och slutade. Och folk sa det ena och det andra... men jag minns faktiskt inte längre. Så det blir bättre sen, inte folk, men dina öron (på att inte höra massa skit)! kram

    SvaraRadera
  3. Susanna: kan tänkas vara väldigt sanna dom där orden! Ska sparas.

    Och Ulrika så himla skönt och peppande! TACK!

    SvaraRadera